Rozpoczęła się jesień. Przeplatają się dni jeszcze ciepłe i słoneczne z bardziej pochmurnymi, deszczowymi. W te drugie odruchowo ma się ochotę schować pod koc z książką i ciepłym kakao. Właśnie w takim okresie pogodowym ponoć łatwiej o depresję. Ja bym się osobiście tak daleko nie posuwała. Raczej nazywam to jesienną chandrą. Czy masz świadomość, że pracując w okresie jesiennym nad prawidłową postawą ciała, stosując ćwiczenia oddechowe możesz zapobiec obniżonemu nastrojowi?

Co ma wspólnego postawa ciała z nastrojem? W ramach odpowiedzi proponuję Ci ćwiczenie. Najpierw stań z prawidłową postawą ciała: wyprostuj się, otwórz klatkę piersiową, ściągnij łopatki, wydłuż szyję. Pobądź w tej pozycji przynajmniej przez pół minuty. Jak się czujesz? Jakie emocje Ci towarzyszą w tej postawie? A teraz zgarb się, zamknij klatkę piersiową, zbliż uszy do barków, wbijając wzrok w podłogę. W tej pozycji również spróbuj wytrwać pół minuty. I jakie teraz masz odczucia? Zmienił się Twój nastrój?

Na pewno nie raz zauważyłeś zależność, że postawa ciała zmienia się w zależności od naszego humoru. Jeśli jesteśmy przygnębieni, smutni łatwiej się garbimy, kulimy, zajmujemy mniej miejsca. Gdy jesteśmy szczęśliwi, radośni, pewni siebie automatycznie się prostujemy i jesteśmy bardziej ekspansywni w postawie. Jednak się okazuje, że to działa także w druga stronę.

Jedna z moich podopiecznych jakiś czas temu podrzuciła mi wspaniałą książkę autorstwa Amy Cuddy pt. „Wstań”, która potwierdziła to, co od jakiegoś czasu sama zaczęłam obserwować. Nie tylko nasz nastrój kształtuje naszą postawę. Działa to również w drugą stronę. Oczywiście nic na siłę, jednak nawet niewielkie zmiany w sylwetce wywołane m.in. ćwiczeniami mogą już znacząco wpłynąć na nasze odczuwanie świata i naszych emocji. Dlatego też uważam, że szczególnie jesienią, gdy a oknem szaro i brzydko powinniśmy szczególnie zadbać o naszą postawę.

 

 

Co zatem możemy zrobić?

Wg medycyny chińskiej jesień to czas przemiany Metalu. Czas Płuc. Związane są one zarówno z naszą odpornością, jak i smutkiem. Dlatego też, gdy mamy osłabione Płuca to szczególnie jesienią będziemy przede wszystkim łatwiej się przeziębiać. Ruch w przyrodzie jest wówczas do środka. Rośliny więdną, drzewa tracą liście. Zachowują się w formie przetrwalnikowej, takiej jak nasiona, czy organy zapasowe, jak np. korzenie. My też odruchowo chowamy się w sobie. Jesienią, w czasie Płuc, szczególnie ważne w zakresie aktywności fizycznej są ćwiczenia oddechowe. I to właśnie one pomagają nam zachować prawidłową postawę, otwartą klatkę piersiową, odpowiednio dotlenione ciało. Dodatkowo ćwiczenia oddechowe działają relaksacyjnie nie tylko na nasze ciało, ale i na nasz umysł. Są świetną metodą odprężenia, radzenia sobie ze stresem.

Pamiętaj zatem, żeby jesienią szczególną uwagę przywiązać do ćwiczeń, podczas których ważna jest praca z oddechem: joga, pilates, stretching. Możesz też po prostu przed zaśnięcie i rano po przebudzeniu poświęcić kilka chwil na ćwiczenia oddechowe. Próbuj również jak najczęściej w ciągu dnia kontrolować swoją postawę i ją korygować. Dzięki tym zabiegom jesień powinna się stać bardziej znośna. Przecież każda pora roku jest piękna, ma swój urok. Trzeba mieć tylko uniesiony wzrok, żeby to dojrzeć :).

 

2 thoughts on “Postawa ciała a jesienna chandra”

  1. Uśmiech , nawet trochę na siłę , też mobilizuje nas do spontanicznego poprawienia nastroju !
    Gimnastykować można ciało i psychikę !
    Oddycham , trzymam się prosto i uśmiecham się na myśl , że dbam o siebie i radzę sobie z jesienną chandrą :))

Dodaj komentarz